Elevarbete

Exempel från vår verksamhet

24 oktober 2013 samlades hela skolan i ateljén för att prata om FN och sjunga tillsammans. Elever med olika modersmål hälsade alla välkomna på sina språk. Som avslutning sjöng alla ”We are the World” tillsammans,  se bild 1  och bild 2.

Se artikel i Gefle Dagblad 13 oktober 2013 om ”Bilfria dagen”.

Under delar av hösten 2013 arbetar hela skolan med tema Astrid Lindgren, se bilder från uppstarten i ateljén, bild 1 och bild 2

Trafikdagen i Gefle Dagblad 18 september 2013

Se artikel i Arbetarbladet från september 2012 om Skoljoggen i Boulognerskogen.

Briljantens sexor har tränat på presentationsteknik med dator och programvaran powerpoint. De redovisade sina arbeten vid en redovisningskväll för föräldrarna i maj 2012. Eleverna valde själva ett arbete utifrån något de arbetat med i klassrummet. SeDavid och ErikYasmin och CalleDennis och LudvigAlva och EmmyEbba och Sofiasamt Alice och Saga.

Under våren 2011 arbetade hela skolan med projekt odling. Under temaveckorna fick eleverna så frön på Hedvigs trädgård och senare komma tillbaka för att ta hand om sin plantor, lära sig mycket om växter och odling mm. Under dessa veckor pratade och utvecklade vi även våra sinnen, syn, hörsel, smak, känsel och lukt. I foajén utanför matsalen ordnades en ”sinnenas trädgård” med en fontän som porlar, odlingsbänkar för växter, fågelkvitter eller musik o.s.v. Se bildspel och artikel i Arbetarbladet.

Briljantens sexor har tränat på presentationsteknik med dator och programvaran powerpoint. De redovisade sina arbeten vid en redovisningskväll för föräldrarna i maj 2011. Eleverna valde själva ett arbete utifrån något de arbetat med i klassrummet. SeAdam och SvanteDilem och TindraHasan och JosefJohan och MarcusLisa och Wilma samt Robin och Yad.

Under september 2010 har Briljantens femmor jobbat med Stormaktstiden i klassrummet. Under ett bildpass med Inka fick de tillfälle att träffa och måla av drottning Kristina! Sebilder.

Rubinens sexor har tränat på presentationsteknik med dator och programvaran powerpoint. De redovisade sina arbeten vid en redovisningskväll för föräldrarna i maj 2010. Eleverna valde själva ett arbete om Afrika. Se Maja o WilmaStina o Hatice och Lisa o Alva.

Under oktober 2009 har hela skolan haft ett projekt som vi döpt till ”Vi-känsla”. Under de två projektveckorna har vi jobbat med olika övningar för att stärka vår känsla för skolan  och för att öka trivseln. Vi har under veckorna jobbat med olika lekar, samtalsövningar, charader, dramaövningar mm., se bild. Projektet startade och avslutades med en storsamling i vår ateljé där vi sjöng och spelade små rollspel för varandra.

Artiklar i Arbetarbladet och Gefle Dagblad i september 2009 om invigningen av våra nya lokaler.

Briljantens sexor har tränat på presentationsteknik med dator och programvaran powerpoint. De redovisade sina arbeten vid en redovisningskväll för föräldrarna i december 2008. Eleverna valde själva ett arbete från klassrummet de arbetat med under läsåret. Se Liam o PetterRebecca o ElsaOskar W o Anton AAnton K o Viktor ochOscar S o Frej

Under två veckor i oktober 2008 har hela skolan haft temaveckor kring miljö. Projektet startade med att två skådespelare kom till skolan och spelade upp en ”klimatteater” för alla klasser. Varje klass jobbade sedan vidare kring olika områden kring miljön, t. ex gjordes en maskkompost, vi hade besök av en avfallspedagog som pratade om sopsortering, åk 3-6 jobbade utifrån en bok som heter ”Miljösmart”, vi såg på film och pratade om miljöfarligt avfall och batteriinsamling och alla klasser jobbade extra med att få igång en ändå bättre sopsortering i kassrummen. Se bilder från maskkompostering och klimatteater.

19 oktober 2007 gjorde Olof sin sista arbetsdag på skolan, se bild från när han blev avtackad av eleverna på fritids.

Under september 2007 har hela skolan haft ett projekt som uppmuntrat till rörelse. Projektet har vi kallat ”Rörelse i olika miljöer” eftersom även cykling och trafikkunskap ingått. Alla barn har samlat rörelsepoäng genom att springa en runda på skolgården under rasterna och under en förmiddag arrangerades skoljoggen, se bild. Projektet avslutades med en kväll för föräldrar och barn på Skidstavallen.

Rubinens fyror besökte Årsunda Vikingaby i september 2007. De fick där en guidad tur och fick leka gamla lekar från Vikingatiden. Se bild.

Artikel i Gefle Dagblad i september 2007 om trafiksäkerhet.

Mot slutet av våren 2007 arbetade hela skolan med temat Carl von Linné. Projektet startades med att vi fick besök av Linné i ateljén. Andra aktiviteter barnen fick göra under veckorna var växtpressning, göra blomsterarrangemang, odla krasse mm. Se bild 1bild 2och bild 3.

Rubinens fyror spelade Medeltida pjäser under våren 2007. Se bilder från redovisningen för föräldrarna.

Briljantens sexor har tränat på presentationsteknik med dator och programvaran powerpoint. De redovisade sina arbeten vid en redovisningskväll för föräldrarna i februari 2007. Eleverna valde själva ett arbete från klassrummet de arbetat med under läsåret. SeFannyJosefineLiMelinaMoa_EMoa_W och Sofia.

Artikel i Arbetarbladet om Erik i Briljanten i januari 2007. Läs även Erik pappassynpunkter.

Artikel i Gefle Dagblad i januari 2007 om 100-årsjubiléet av att den första montessoriskolan startades i Rom.

Hela skolan jobbade under två veckor i oktober 2006 med temat djur. Detta var ett mycket lättarbetat projekt eftersom barnen var väldigt ivriga och hade många idéer om hur de ville jobba. Projektet inleddes med att hela skolan åkte till Furuvik för zooskola där. Under veckorna skrevs många faktatexter, både på svenska och engelska och det jobbades med djur på bildlektionerna på olika sätt. En del av de äldre barnen skrev gåtor och dessutom sagor om djur som de senare läste upp för sina fadderbarn. Temat avslutades med drop-in fika för föräldrarna då alla alster visades upp. Se bilder.

Under två veckor i februari 2006 har hela skolan jobbat med jämställdhet, ett arbete som sedan ska fortgå under resten av terminen. Alla klasser har jobbat på olika sätt. Vi har till exempel jobbat med samtalsgrupper, legoteknik, olika samarbetsövningar, pojk- ochflickgruppermassage mm.

Safirens 6-åringar har arbetat med solsystemet i februari 2006. De har gjort planeterna i hobbylera. Se bild 1 och bild 2.

Under några höstveckor 2005 har hela skolan arbetat med temat ”Idrott och hälsa”. Efter en introduktion genomfördes en skoljogg, bjöd vi in Brynäsare som pratade om idrott och hälsa, presenterade vi dagens frukt eller grönsak, hade vi ryggskola mm. Projektet avslutades med drop-in fika med frukt och grönsaker för föräldrar och barn.

Under tre veckor i mars 2005 har hela skolan arbetat med ett gemensamt projekt, ett läs- och skrivprojekt. Under veckorna har eleverna läst mycket, både själva och lyssnat på högläsning. De har skrivit dikter och berättelser och de har träffat en författare – Eva Susso och ställt frågor till henne. De äldre barnen har läst tillsammans med sina fadderbarn också, se bilder. Projektet avslutades med en drop-in-fika  för föräldrarna som då fick möjlighet att titta på barnens alster.

Artikel i Gefle Dagblad om när Teknikspanarna var på besök i januari 2005. Titta också påbilder från besöket.

Briljantens sexor har tränat på presentationsteknik med dator och programvaran powerpoint. De redovisade sina arbeten vid en redovisningskväll för föräldrarna i november 2004. Eleverna valde själva ett arbete från klassrummet de arbetat med under höstterminen. Se DouglasElinIsabellaJohanna och Sandra.

Under två veckor i november 2004 har hela skolan arbetat kring ett gemensamt projekt – ”Vi sätter musiken i rörelse”. Under de två veckorna har eleverna fått lyssna på olika typer av musik, arbetat kring olika kompositörer och tonsättare, sjungit mycket, dansat samt varit med på ”Friskis och Svettis” pass under idrottslektionerna. Vi har haft som tanke att få med musik och rörelse i så många ämnen som möjligt t.ex idrott, bild, musik, svenska och historia. Projektet avslutades med ett ”Musik Café” för barnen och föräldrarna. Varje åldersgrupp visade då upp vad de lärt sig och föräldrar och elever kunde titta på de olika gruppernas redovisningar. Titta också på bilder från öppet hus.

Artikel i Gefle Dagblad om GD/GIF-olympiaden i maj 2004.

Temaveckorna under våren 2004 har handlat om vänskap se föräldrainfo. Under veckorna har barnen i klasserna skrivit dikter, haft samarbetsövningar, provat på massage och haft avslappningsövningar och samtal om vänskap mm. läs mer . Titta också på bilder från verksamheten.

Artikel i Gefle Dagblad om trycket på Gävles friskolor.

Under hösten 2003 har Smaragden 6-9 år, arbetat med ett rovdjursprojekt. Inspiration till projektet har kommit från Rovdjursmuséet i Ekshärad i Värmland. Smaragdens barn har studerat Sveriges fyra stora rovdjur (se fakta). De har skrivit, ritat, klippt, sytt och täljt för att på olika sätt lära sig om rovdjuren. Både syslöjds- och träslöjdslärare har varit engagerade i projektet. Projektet avslutades med en utställning i korridoren.

Artikel i Gefle Dagblad om de nationella proven i femman hösten 2003.

Hösten 2003s temaveckor har handlat om orientering. Under september-03 har barnen på skolan fått prova på orientering på idrottslektioner och på en friluftsdag, pratat kring kartor och karttecken, ritat egna kartor, lärt sig lite om kartframställning mm. Projektet startade med en orienteringsbana och skattjakt i Boulognerskogen och avslutades med en familjekväll där barnen fick gå en orienteringsbana på Skidstavallen tillsammans med sina föräldrar. Barnen har under veckorna samlat sitt material i en mapp som de sedan gjort enbok av.

Smaragdens och Safirens sexåringar har under mars och april 2003 jobbat med ritprogrammet paint på datorn. De började med att bygga olika mönster med hjälp av geometriska figurer och sedan ritade de av mönstret på ett papper, se Smaragden ochSafiren. Slutligen ritade de av sin egen teckning på datorn med hjälp av paint.

Under två veckor i mars 2003 har hela skolan arbetat med tema  cirkus. Projektet startade med en introduktion som Safirens arbetslag ordnade för alla våra elever i ateljén. Senare på dagen besökte alla klasser gycklargruppen Vazir och fick se en liten cirkusföreställning. Under de två veckor projektet höll på förberedde sig alla åldersgrupper inför cirkusföreställningen på Skottes som avslutade projektet.  Se programtill föreställningen, teckningar från projektet samt läs lite cirkushistorik.

Smaragdens tvåor har skrivit små sagor under jan-feb 2003 och lagt in dem i powerpoint.Se AlexanderEllenEmmaFelixGabriellaIdaKimberlyMartin S och Sofia.

Våra sexor har tränat på presentationsteknik med dator och programvaran powerpoint. De redovisade sina arbeten vid en redovisningskväll för föräldrarna i januari 2003. Eleverna valde själva ett arbete från klassrummet de arbetat med under höstterminen. Se Adam,

BeaCajsaFridaHannaIzabellaJesperLinnéaLisaOlle och Philip.

FN-dagen 24 oktober 2002 firades med sång i ateljén. Vi var också med i ett projekt somläkarmissionen ordnade. De barn som ville tog med en julklapp innehållande skrivbok, penna, sudd, kritor, tandborste, tandkräm mm. Paketen skickas till behövande i de gamla öststaterna.

Artikel i Gefle Dagblad om vårt friskvårdsprojekt hösten 2002.

Årskurs 4, ringmärkning av fåglar i augusti 2002, artikel i Arbetarbladet.

Rubinen har genomfört ett multimediaprojekt tillsammans med Borgarskolans elever under våren 2002. Våra elever har ritat bildserien och gymnasiets elever har skapat en multimediapresentation av arbetet (kräver Macromedia Shockwave player). Se Acke,

Anna BAnna J-ÖAnthonBeaDanielDennisEdwinFabbeFernandaFilippaFrida,GustenHannahHedvigHenrikJonathanJuliaLinaLinnéaLisa_IzabellaOlleOmar,PhilipSofia och Tessan.

Ett projektarbete om Stenåldern som 3:orna gjort under vårterminen 2002. Se Agnes,DouglasIsabellaJacobJohannaLudvigNicklasNiclasSandra och Sara.
Under våren 2002 arbetade vi med Latinamerika som projekt. Under några veckor arbetade hela skolan med olika områden som hade med Latinamerika att göra t.ex. de tidiga civilisationerna Aztekerna, Mayafolket och Inkariket, skrev och ritade om regnskog, länder, Anderna, Christoffer Columbus, näringsliv och naturtillgångar, lektioner i Spanska, dansade Salsa, en dag serverades tacos i matsalen mm.

Våra sexor har tränat på presentationsteknik med dator och programvaran powerpoint. De redovisade sina arbeten vid en redovisningskväll för föräldrarna i december 2001. SeAdemAlexander BAlexander HAnnaDanielEdwinHannahHenricJoelOmar,Sofia och Therese.
I samband med att skolan kom med i ITiS–projektet bestämde vi oss för att arbeta kring ett gemensamt projekt, nämligen Gävle. Sammanfattning av vad skolans elever arbetat med under våren 2001 samlades i vår tidning (3 MB, kräver Acrobat Reader) om Gävle.

I maj 2001 hade vi vernissage och visade vad vi gjort tillsammans med vår bildlärare Lisen.